Etappe 13: Labe > Tambacounda
=====
13 - 01 - 2006

Nog drie dagen was de gedachte van Michel vanmorgen vroeg; dan kom ik aan bij het meer van Dakar, huppelende dames met bloemen, champagne, warme douches, schoon linnengoed, uitslapen, ..... EEEEuuHHHH!!! Dat was the wake-up-wekker, en tevens startsein om te beginnen aan de rit van vandaag.

 

Er was eerst een kleine verbindingsroute over voornamelijk asfalt vanuit de vertrekplaats Labe. Dan was er de special die weer een nieuw landschap gaf, smalle weggetjes, zelfs bergen die tot een hoogte van soms 1000 meter reikten. Zonder zuurstofmasker moeten de deelnemers over de bergen, die hier en daar meer dan 1000 meter hoog zijn. Het is zwaar om toch geconcentreerd te blijven in deze andere omgeving. Ook was er in het donkere oerwoud weer her en der een water crossing in het parcours opgenomen. Niet vallen dat is de enige gedachte van de zebra, ondanks dat baas Michel graag lekker wil badderen. De motor van de Yamaha houdt zich tot nu toe uitstekend. Zoals de vorige dag zijn de pistes smal en door het vele stof is de route extra moeilijk. Na de special was er weer een "normale" lengte verbindingsroute van 212 km.

 

Het uur straftijd van gisteren was gekomen door Michel z'n slappe rechter pols, deze hing zo erg naar beneden dat de gaskabel zowat weer brak! Da's dan mooi dat je je pols tijdens het rijden op die manier laat hangen, enkel gaat de brommer door die gasstand er wel harder vandoor. Kortom: De Zebra heeft een uur straftijd opgelopen vanwege een snelheids overtreding, gezien op de GPS van de organisatie.

 

Vandaag is de dagoverwinning gegaan naar de Italiaan Sala. Op de special heeft Michel een 58e plaats behaald. Michel is er vandaag 2x hard afgegaan op hoge snelheid. Hij begon te twijfelen of dit een mogelijk einde van zijn Dakar zou worden. Zowel de Zebra als Michel hebben flinke schade opgelopen. De Zebra een lekke benzine tank, en nog erger; Michel heeft een blessure aan zijn schouder en heup opgelopen, en is eventjes buiten westen geweest. Ook was er een gat in het carter gedrukt door het rempedaal tijdens de val.

 

Door de hulp van mede rijder (en maatje inmiddels) Pascal De Baar wist hij het eindpunt van de special te halen. Vrachtwagen chauffeur "Mother-Trucker" Hans Stacey was nog gestopt om kneedbaar aluminium af te geven om het gat te dichten. Ook had de oliedealer uit Brabant nog een kennetje olie bij, die zo in het blok was gekieperd. Door gesleept te worden achter de Baar zijn KTM is een warme hap en een persoonlijke blessure verzorging vanavond nog gelukt. In het algemeen klassement heeft Michel zijn 41e plaats van gisteren weten vast te houden.

 

Bekijk hier een interview van Michel en Pascal

 

Vannacht om 0:30 was de motor weer gereed en heeft Michel u allen een berichtje achter gelaten, de satelliet verbinding was helaas de 1e 45 seconden verdwenen, en is daarom iets ingekort....

 

Michel's audio update



» Ga terug
Foto's
=====
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail